3 belangrijke redenen om Pilates te proberen

by Natasja Vermaas

Voor mannen en vrouwen

Pilates is een beweegvorm welke focust op een krachtig core, flexibiliteit en lichaamsbewustzijn. Deze beweegvorm is geschikt voor alle leeftijden en kan gevolgd worden in een kleine groep of individueel met een gecertificeerde trainer. Het mooiste is dat alle voordelen van deze trainingsmethode meegenomen kunnen worden meegenomen in alle dagelijkse uitdagingen en activiteiten en niet alleen tijdens je bezoek aan de les. Hier volgen de 3 belangrijkste redenen om Pilates  te proberen:

1. Verbeter je lichaamshouding. 
Een verkeerde lichaamshouding kan leiden tot een aantal klachten zoals rug- en nekpijn. Deze problemen ontstaan vaak als gevolg van een onjuiste uitlijning van het lichaam. Pilates legt de nadruk op een uitgebalanceerd training van de spieren en het uitlijnen van het skelet wat ervoor zorgt dat de juiste spieren versterkt worden welke zorgen voor een goede houding. Na geruimere tijd wordt je je ook meer bewust van je lichaamsgebruik middels de mind-body connectie geleerd tijdens Pilates. 

2.  Stimuleer en prikkel je algehele fitheid. 
In verscheidene studies komt naar voren dat Pilates aantoonbaar toename laat zien van de kracht en het uithoudingsvermogen van de buikspieren. Ook ziet men toename van flexibiliteit van de hamstrings en van het uithoudingsvermogen van de spieren van het gehele bovenlijf.  Een beginner die start met een matige of slechte algehele fitheid zal gedurende het proces veel vooruitgang boeken en progressie merken in lichaamskracht. Wanneer je regelmatig oefent zal je ook opmerken dat je concentratie verbeterd net als je precisie, controle en flow tijdens het beoefenen van de methode. 

3. Beperk je kans op blessures. 
Pilates wordt vaak ingebouwd of verwerkt in beweegprogramma’s vanwege de bewezen mogelijkheden een goede basis te creëren voor een sterk en uitgebalanceerd lichaam en daarmee het stabiliseren van de gewrichten en vergroten van de flexibiliteit. Je verbeterde en versterkte lichaamsstaat kan bijdragen aan de afname van de kans op blessures die je kunt oplopen tijdens je dagelijkse activiteiten en/of sporten. 

Dus waarom zou je Pilates geen kans geven?  Je zult je niet alleen beter voelen maar je zult je ook beter kunnen focussen op je doelen zowel tijdens de les als daarbuiten. Voor meer info over Pilates matlessen kun je terecht op deze website.