Moeten, willen, stress en flow

Je hebt als mens (te)veel rollen te vervullen en ballen hoog te houden. Je bent bijvoorbeeld vrouw, moeder, ondernemer, mantelzorger, hulpouder op school, coach van een sportteam, ga zo maar door. Een terugval in gedragsverandering begint vaak met te veel moeten i.p.v. mogen, te veel stress, te weinig dingen die je zelf wilt en te weinig activiteiten waarvan je in een flow komt. Begin bij het begin en kijk hoe je jouw balans kunt verbeteren. Hoe zit het met moeten, mogen en willen in jouw leven?

Indicaties van een activiteit waarbij je in een flow raakt:
1. Je hebt er plezier in
2. Je vergeet alles om je heen terwijl je ermee bezig bent
3. Je hebt een doel
4. Het vergt concentratie
5. Je hebt vaardigheden nodig om het te kunnen doen
6. Je zou er uren mee door kunnen gaan, het is je favoriete activiteit

Maak een overzicht van de dingen die je moet en die je energie kosten versus de dingen die je wil en die je energie geven. Met welke acties zou je de balans kunnen verbeteren?  Hanteer je al de 80%-20% regel en hoe is de balans tussen je Geluk, Geld of Gezondheid. Wat is in jouw leven de top drie van bronnen van stress? Heb je mogelijkheden om hier iets aan te veranderen, of er anders mee om te gaan? Wat is daarvoor nodig? Waarvan kom jij in een flow? Maak een lijstje van 10 activiteiten die je in een flow brengen zodat je altijd voldoende keuze hebt om weer energie op te laden. Dit hoeven geen enorm grote dingen te zijn. Voorbeelden van activiteiten waarvan mensen in een flow kunnen raken: een boek lezen, zingen, een chirurg die een operatie uitvoert, een onderhandelaar die op het punt staat een belangrijke deal te sluiten. Ook het leven vanuit je kwaliteiten draagt bij aan een gezonde energie balans. Meer hierover en een gratis kwaliteitentest vind je in het artikel 'Ken je kwaliteiten'. Een verstoorde balans heeft veel invloed op je gezondheid en welbevinden. Wil je meer inzicht in je algehele gezondheid en welzijn doe dan de gratis Positieve gezondheidsscan.

Als de balans langere tijd verstoord is bestaat er een kans op klachten van overspannenheid en burnout. Een burnout ligt op de loer bij ten minste drie van de volgende klachten:
- Moe
- Niet goed kunnen slapen
- Prikkelbaar
- Niet tegen drukte kunnen
- Emotioneel labiel
- Piekeren
- Gejaagd voelen
- Slechte concentratie
- Vergeetachtig

En ook nog:
- Controleverlies, niet meer kunnen omgaan met stress
- Beperking in het dagelijks functioneren, beroepsmatig of sociaal
- Bovenstaand komt niet door psychiatrische stoornis