Stressmanagement met Pilates?

by Administrator

Chronische coronastress eist ook bij ons zijn tol. Het lastigste vind ik als moeder niet dat mijn inkomsten drastisch gedaald zijn en mijn vrijheid beperkt is maar om te zien dat onze zoon sinds december steeds lustelozer, passiever en vermoeider op de bank hangt. Na een gezinsoverleg besloten we dan ook om meer Flow in ons leven te willen brengen met een gezamenlijke 'gek doen dag', een muziekproject en danslessen. Een manier om met stress om te gaan is het brengen van meer Flow in je leven en je te focussen op de kleine dagelijkse positieve dingen die liggen binnen jouw cirkel van invloed. Ondanks de enorme beperkingen zijn er altijd nog nieuwe mogelijkheden om meer Flow te ervaren. Maar wat is Flow eigenlijk?

De Hongaarse Psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi heeft in zijn carrière het begrip flow onderzocht en groot gemaakt. Volgens Csikszentmihalyi kun je bij het uitvoeren van bepaalde activiteiten in een mentale toestand geraken, waarbij je:

- plezier hebt in wat je doet;
- alles om je heen vergeet;
- gefocust en geconcentreerd bent;
- je vaardig voelt; je weet wat je moet doen;
- de tijd vergeet;
- er uren mee zou kunnen doorgaan;
- een intrinsieke beloning ervaart; het uitvoeren van de activiteit is belonend.
- autonomie ervaart 
- je competent voelt

In een dergelijke toestand ervaren we als mens zingeving, meer geluk en presteren we effectief. Flow heeft dus een positieve invloed op ons algehele welzijn. Daarom kan flow als interventie ingezet worden om stress te managen. Om in een staat van flow te geraken moet een activiteit aan een aantal eisen voldoen:

1. Een duidelijk doel, zodat er doelgericht gewerkt kan worden.
2. Voldoende uitdaging: er moet een balans zijn tussen de eigen vaardigheid en de taak. De activiteit moet voldoende uitdaging bieden zodat deze niet eenvoudig is maar moet ook niet té moeilijk zijn zodat je wel succes kan hebben.
3. Duidelijke feedback: het is duidelijk of je succes boekt of faalt.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk:
Het is bijvoorbeeld goed mogelijk om met Pilates flow te ervaren. Wanneer je Side bends uitvoert voor tien herhalingen of een Teaser leert is er een duidelijk doel. Als het niveau goed is afgestemd op jouw niveau en mogelijkheden dan is er ook voldoende uitdaging. Aan het eind van de oefening weet je of je het doel bereikt hebt of dat je meer oefening nodig hebt. Je voelt je autonoom, verbonden en kan kiezen uit de gedifferentieerde oefenstof van je trainer om daar te komen waar je wil. Tijdens reallife Pilates Plus of Pilates live online krijg je duidelijke feedback en is er wederzijdse communicatie mogelijk. De groepen zijn klein en ik kan je goed zien op mijn grote TV scherm via MS Teams. Ik kan je live ondersteunen, corrigeren en begeleiden zodat je je vaardig en competent kunt voelen. Dit lukt allemaal niet met een YouTube workout of filmpje van je favoriete instructeur. De communicatie blijft dan eenzijdig en je mist de duidelijke feedback om flow te kunnen ervaren. Oefenstof op maat vinden is ook vaak lastig met dit soort filmpjes waardoor je sneller afhaakt omdat je je een kluns voelt, de oefening niet snapt of het tempo te hoog ligt.

Herkenbaar?
Je surft wat op internet naar een geschikte workout, terwijl je kinderen opnieuw je hulp en aandacht vragen en je volgende TEAMS meeting alweer klaar staat, want die pijn in je nek en rug komt steeds maar weer terug. Wat je vindt zijn talloze hippe fitgirls, foodgoeroes, BN 'ers en beloftes die voorbij komen die je graag wilt geloven. Hun websites zijn zo ingericht dat de verleiding om niet op de knop te drukken bijna onmogelijk wordt gemaakt want de beste psychologen zijn marketeers. Diep in je hart weet je allang dat de aangeboden quick fixes niet zullen werken en mis je herkenning. Neem bijvoorbeeld onze kokin en BN'er Miljuschka. Nog geen half jaar terug vroeg ze aandacht voor en acceptatie van vollere vrouwen met haar naakt#eerlijkefoto actie en deelde talloze vrouwen hun ontblote lijven op instagram. Gisteren zag ik tot mijn verbazing dat diezelfde Miljuschka die vol trots haar putten in de dijen wilde tonen aan heel Nederland nu plots het boegbeeld is van Weight Watchers?! Of diezelfde vrouwen nu toch maar weer liever even willen afvallen. De aandacht gaat dus helemaal niet naar jou maar de camera staat alleen op hen gericht. Het is voor hen slechts een verdienmodel om de crisis door te komen dan het voelen van een intrinsieke noodzaak anderen echt te helpen. Dan maar meedoen met de oprecht ogende Olga Commandeur van Nederland In Beweging voor de televisie. Als snel kom je tot de conclusie dat je je daar nog lang niet 'rijp genoeg' voor voelt en dit meer iets is voor je moeder of buurvrouw. Kortom, je ziet door de bomen het bos niet meer.

Bos?! Wandelen dan maar. Vol goede moed start je je wandeluitdaging en je voelt je inderdaad al een stuk beter en energieker maar die stijfheid en pijn gaan maar niet weg. Het advies van je fysiotherapeut om spierversterkende oefeningen en balansoefeningen te doen volgde je even op maar de sessies zijn voorbij en nu moet je zelfstandig blijven bewegen. Maar waar haal je de tijd vandaan en ach de pijn valt in het weekend best mee. Misschien na de lockdown weer beginnen denk je, maar die duurt langer en langer. Een paar weken later lees je dit artikel en besluit na wat aarzelen Pilates te willen proberen. Je hebt er al eerder iets over gehoord maar je kunt je er nog niet echt iets bij voorstellen. Je meld je aan voor een proefles en krijgt tot je verrassing geen eenheidsworst (aanmeldnummer en gestandaardiseerd betaalverzoek) maar een persoonlijke mail als reactie. Al snel voel je je op je gemak en door de concentratie, precisie, aandacht, focus en ademhaling die Pilates vereist ben je even helemaal in het moment. Je bent alleen maar met je aandacht bij de oefening en jouw persoonlijke vaardigheden. Je Pilates trainer kent je zelfs al bij naam en blijkt een gewone, nuchtere en authentieke vrouw te zijn die dankbaar is om al meer dan 25 jaar 'gewone' mensen zoals jij iets te mogen leren waar ze de rest van hun leven profijt van zullen hebben. Je voelt je na afloop krachtiger, soepeler, gehoord en weerbaarder. Je ervaart eindelijk weer wat Flow in je leven. Je besluit Pilates een plekje te geven in je dagelijks leven. Niet alleen als beweegmethode maar ook als stressmanager.

Wil je een Pilates live online proefles volgen of een afspraak voor een kennismakingsgesprek meld je dan nu aan en start vandaag nog met goed voor jezelf te zorgen. GIM biedt zowel groepslessen op het rooster als de mogelijkheid om zelf een groepje samen te stellen met collega's, vriendinnen of partner en te kiezen voor personal training. Of kies voor een individueel leefstijlprogramma op maat en verander stap voor stap je gehele leefstijl in het tempo dat bij jouw past. 

Special:
Alle klanten krijgen tijdens deze crisis gratis toegang tot de Stress Less audiotheek met meer dan 40 ontspanningsoefeningen als Eerste Hulp Bij Ontspanning.

Meer artikelen over Pilates
Wat is Pilates?
10 redenen om met Pilates te starten
Pilates postuur op het werk
3 belangrijke redenen om Pilates te proberen
Geschikte sport bij burnout?
- Moeten willlen stress en Flow

Tarieven