Verantwoord samen bewegen in tijden van corona

by Natasja Vermaas

Goed nieuws! Na de persconferentie van Rutte en de aangekondigde versoepelingen werd het duidelijk dat er weer buiten gesport mag worden mits geen contactsport en de 1,5 meter in acht wordt genomen. Sporten en bewegen is zeker nu ook belangrijk maar hou hierbij wel de RIVM adviezen in acht De gezondheidsraad adviseert normaliter volwassenen 2,5 uur per week matig intensief te sporten en hier 2 x per week spier- en botversterkende oefeningen aan toe te voegen. Daarnaast nog 1 x per week balansoefeningen voor 50+. Dit advies blijft staan maar extra hygiënische maatregelen, protocollen en 1,5 meter afstand worden hier o.a. aan toegevoegd. Op bewegen in tijden van corona vind je uitgebreide informatie over de nieuwe spelregels.

Ook de rijksoverheid geeft actuele informatie over sporten in deze tijd. De branche vereniging NL actief heeft al een voorlopig protocol verantwoord sporten opgesteld zodat ook wij weer samen verantwoord kunnen sporten. Nu dat de scholen weer van start gaan voor 50% krijgen ik en vele andere moeders weer iets meer mogelijkheden om te werken en durf ik na een lange revalidatie periode weer plannen te maken. De beweegactiviteiten zijn voorlopig allen buitenactiviteiten in groepjes van 6-10. Al deze activiteiten hebben een matige intensiteit en voldoen aan zowel de algemene beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad als de richtlijnen die geadviseerd worden betreft sporten in tijden van corona. Verder werkte ik altijd al in kleine groepen dus dat scheelt wellicht een boel organisatorische uitdagingen. Wel moet ik je vragen voorlopig eigen materiaal mee te nemen zoals een mat en handdoek. Er hoeven geen grote investeringen gedaan te worden en alles gaat uiteraard in overleg. Voel je vrij om handschoentjes of mondkapjes te dragen wanneer je dit wilt ook al is dit geen verplichting. Verder ben ik hard bezig om aanvullend interactieve online workshops en begeleidingstrajecten te kunnen aanbieden op het gebied van voeding & gewicht en leefstijl. Stap voor stap maken we vanaf maandag 25 mei samen een beginnende beweging.
Alvast een kijkje nemen op het rooster wanneer de lessen zijn? 
1. Walk-ilates
2. Pilates Outdoor
3. Powerwalking en zo

Het is mooi om te zien dat er zoveel online door collega's aangeboden wordt en gelukkig soms ook interactief zodat correcties nog enigszins mogelijk zijn. Volg je workouts die niet interactief zijn wees dan bedachtzaam en laat je eerst goed adviseren door je coach, fysiotherapeut of (sport) arts want blessures liggen snel op de loer. Wandelen is prima maar zelfs deze matige intensieve activiteit moet zorgvuldig opgebouwd worden om overbelasting aan enkels, knieën of heupen te voorkomen. Shin splints of hielspoor zijn veel voorkomende blessures bij wandelaars en hardlopers bijvoorbeeld. Check of je voor deelname aan een online activiteit eerst een intake krijgt en of er mogelijkheden zijn tot het stellen van vragen voordat je begint. Ook tijdens en na de les is feedback kunnen geven en ontvangen belangrijk. Tijdens de corona crisis bied ik in navolging van de eerdere gratis online groepssessies een online 1-1 special (Q&A vragenuurtje) aan voor slechts 25 euro i.p.v. 49 euro waar je advies kunt vragen over je beweegprogramma, schema, voedingspatroon en je algehele leefstijl. Daarnaast ben ik aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN). Hierdoor kom je mogelijk in aanmerking voor (gedeeltelijke) vergoeding van een consult. Dit gaat niet ten koste van je eigen bijdrage. Bekijk op www.gewichtsconsulenten.nl actuele afspraken met verschillende verzekeraars of vraag het zelf aan je zorgverzekeraar. In de Facebook groep 'Leefstijlorganizer' ben je ook welkom als je een steuntje in de rug kan gebruiken tijdens deze crisis. In deze groep van inmiddels ruim 60 vrienden bespreken en delen we hoe je op verschillende manieren toch een gezonde leefstijl kunt behouden zonder extra kosten of investeringen te hoeven doen in een (corona) tijd waar een gezond inkomen niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Er komen allerlei leefstijl gerelateerde onderwerpen, activiteiten, tips en ideeën voorbij op het gebied van bewegen, voeding, rust, stress, zingeving en ontspanning. Aanmelden kan hier: Facebook groep Leefstijlorganizer

Een greep uit de reacties en feedback die ik op de online sessies kreeg;

- Ik vond het leuk en interessant. Aan een aantal dingen heb ik wel iets of heeft me aan het denken gezet!
- Nog SUPER BEDANKT voor jouw tijd en tips.
- Dank voor de 2 uur aandacht. Dankzij jouw tips heb ik vrijwel meteen stappen kunnen zetten.
- Heel nuttig,uitgebreid en interessant, met duidelijke toelichting en uitleg. Het was boven verwachting.
- Fijn om bevestiging te krijgen dat ik al heel veel goed doe en het stuk over 'voeding' ga ik eens even goed nalezen. Het inplannen van een gezinsoverleg is echt noodzaak.
- Mijn persoonlijke dank voor de sessie. Ik had een beetje een offday maar met al je tips is het me wel weer gelukt mezelf te herpakken. 
- Fijn om ook te horen hoe je  positiever met deze crisissituatie om kan gaan.
- Goed dat je aangaf slechts 2 x per dag corona nieuws te volgen en je verder op de doelen van de dag te focussen.
- Het stukje over de voeding en het berekenen van mijn energiebehoefte was voor mij nieuw en wat fijn dat je zoveel links en websites vermeld met beweegtips.
- Die 80-20 regel ga ik meteen toepassen en de hometrainer ga ik van zolder halen.
- We hebben de ruimtes in huis nu meer ingedeeld naar activiteit en afspraken gemaakt over rust en privacy.

Tarieven

Aanmelden