Blessurevrij wandelen

Wandelen is populairder geworden de afgelopen periode, dat is alleen maar toe te juichen. Vaak gebeurt dit echter zonder professionele begeleiding. Hielspoor is bijvoorbeeld een blessure je nu vaker tegenkomt. Om blessures bij jezelf of je collega's te voorkomen zal je dan ook met een kritisch en analytisch oog moeten leren kijken hoe het met je wandeltechniek of voetfitheid is gesteld. Of kijk eens bij elkaar tijdens het #lunchwandelen je #ommetje of #wandelwerkt traject.

Vind je dit lastig? Overweeg dan eens een erkende #sportmasseur van het Nederlands Genootschap Sportmassage of een #wandeltrainer of #FitStapcoach van de Koninklijke Wandelbond Nederland #KWBN in te schakelen voor de juiste technieken en tips.

PREVENTIE EN WANDELEN
Ben zelf op het moment niet actief in een massagepraktijk maar heb nog steeds een geldige licentie #sportmassage en blijf graag op de hoogte. Het integreren van bijvoorbeeld #triggerpointmassage tijdens of na de lessen, het wandelen (of werken) kan dan ook echt zijn meerwaarde hebben.
Voorbeeld: In het geval van hielspoor zit de pijn in de hiel, maar ligt de oorzaak daarvan in bijvoorbeeld de kuitspieren (vaak de scholspier), maar het kan zich ook in de voetspieren bevinden. Bij massages worden vooral de kuiten en de voet(zool) behandeld. De spieren worden dan minder stijf en gespannen. Dit kun je ook prima zelf als je maar weet hoe. Meer over sportmassage voor wandelaars lees je in dit artikel massage en wandelsport
Ook op voetentraining.nl kun je lezen wat je allemaal zelf kunt doen.

TOCH NOG KLACHTEN?
Bezoek dan een #voetspecialist zoals een #sportpodotherapeut of erkende #voetentrainer. Wacht niet te lang en neem de klachten serieus voordat ze chronisch worden.

CHRONISCHE KLACHTEN EN HERSTEL
In dit uitgebreide artikel lees je alles over wat je nog meer kunt doen aan (chronische) klachten.
Herstel van klachten