Weekstructuur geeft houvast

Crisistijd kan als gevolg hebben dat serotonine (gelukshormoon) en dopamine (remt angsten) zijn werk minder goed kunnen doen. Dit kan leiden tot meer onrust, angst, eenzaamheid, onzekerheid en een gevoel van machteloosheid. Ook kinderen missen snel orde in de chaos. Een concrete dagindeling en weekschema geeft houvast, inzicht en een doel.Regelmatig bewegen, goed eten en het zoeken van steun in je omgeving helpt deze hormonen op peil te houden. Je plek in de welbekende Pyramide van Maslow geven de behoeften aan die je nu hebt. Je kunt volgens de theorie pas een verdieping stijgen als de betreffende behoeften voldoende vervuld zijn anders loop je de kans jezelf voorbij te lopen. Waar heb jij echt behoefte aan?

Maslow Pyramide
Lichamelijke behoefte (water, voedsel, lucht, licht, warmte, ruimte, beweging, zorg, aanraking)
1. Behoefte aan geborgenheid (bescherming, beschutting, rust, helderheid, ordening, geruststelling, zekerheid, veiligheid en vertrouwen)
2. Sociale behoefte (acceptatie, nabijheid, verbinding, ondersteuning, inspiratie, mededogen, eenheid, harmonie, humor, plezier, vieren, rouwen en delen)
3. Behoefte aan respect (erkenning, leren/groeien, autonomie, creativiteit, bijdragen, betekenis en zelfexpressie)
4. Zelfontplooiing (integriteit, authenticiteit, beschouwing, heelheid, schoonheid, vervulling, (innerlijk) vrede)

Plan de volgende zaken in en zorg goed voor jezelf want alleen dan kun je voor de ander zorgen
- Kleed je gewoon leuk aan, was en verzorg jezelf
- Breng structuur in de dag en week
- Gezinsoverleg of partneroverleg
- Hang (gezins) schema op (werk, school, bewegen, eten, (gezamenlijk) ontspannen en slaap)||
- Rust en privacy inbouwen
- Huishouden
- Boodschappen. De supermarkt bezoeken in deze tijd is een luxe en wil je ook het liefst zoveel mogelijk ontwijken. Online bestellen lukt vaak ook niet meer. Het advies is om in je eentje boodschappen te doen maar hoe zorg je dat je niets vergeet? Haal 1 keer per week boodschappen en maak een weekmenu vooraf. 4 dagen vers halen lukt prima en voor de andere 3 dagen kun je denken aan de diepvries en producten die je langer kunt bewaren. Let wel op het zoutgehalte van kant en klare producten (6 gram per dag max).
- Hou hetzelfde ritme aan als voorheen
- Klusjes
- Echt samen dingen doen/quality time want ook al ben je al de gehele dag in eenzelfde huis en fysiek aanwezig zorg ook dat je er echt even voor en met elkaar bent.

Lukt het jou of je kinderen even niet alleen, wat heel normaal is, of heb je bevestiging of feedback nodig buiten eigen kring dan kun je bijvoorbeeld ook deze no or low budget hulplijnen inschakelen:
www.therapieland.nl (gratis e-health programma’s rond thuiswerk en corona, stress vanwege corona)
www.nietalleen.nl
www.luisterlijn.nl
www.mindkorrelatie.nl
www.thuisschoolmaatje.nl
www.kindertelefoon.nl
www.veiligthuis.nl
www.heelnederlanddeelt.nl
www.nlvoorelkaar.nl
www.stichtingseniorenstudent.nl/coronahulp
www.wijzijnmind.nl/corona
www.eattogether.nl
Rode kruis hulplijn (070-4455888)