Sporten bij burnout?

7 manieren van sport of liever gezegd beweegvormen die je (preventief) helpen bij een burnout:

1.Wandelen of Powerwalking
2.Pilates
3.Stretch oefeningen
4.Hatha yoga
5.Cardio met hartslag in je vetverbrandingszone (niet vanwege je vetpercentage, maar je houdt je hartslag dan laag genoeg om geen stress te ervaren)
6.Krachttraining zonder prestatiedoel (dus niet omdat je een sixpack wilt of een bepaald gewicht wilt kunnen tillen)
7.Zwemmen


Je bent uitgeteld en hebt veel rust nodig, daarover bestaat geen twijfel. Bij burn-out is er disbalans in je stressmechanisme. De systemen die bij inspanning probleemloos voor voldoende energie zorgden, werken anders. Daarom kosten dingen die je eerder met gemak deed, nu veel moeite …áls je ze al doet.

Het ingewikkelde bij burn-out is dat de ontregelingen zichzelf in stand houden. Dat komt doordat je herstelvermogen is verminderd. Na inspanning herstel je veel minder snel.

Sport op een matig intensief niveau. Stop met trainen maar start met genieten.
Ga niet als een idioot crossfitten, bootcampen of een competitie aan als je een burnout hebt. Deze sporten zijn ingericht op prestatie en overspanning wordt juist getriggerd door prestatiegericht werken en leven. Vind daarom een sportniveau waarbij je wel lekker bezig bent, maar jezelf niet tot in het extreme hoeft te sporten.

Een goede leidraad om te onthouden is dat je lichaam gewoon behoefte heeft aan beweging. Dat hoeft niet extreem te zijn. Er zit een breed scala aan mogelijkheden tussen op de bank zitten en bootcampen. Leer de grenzen van je lichaam de (h)erkennen en luister meer naar je lichaam dan naar je hoofd. Vertel jezelf dus dit: je bent precies goed zoals je bent en je sport om je lekker te voelen, contact te maken met je lichaam en uit je hoofd te komen. En wat ook goed voor je is: wees je bewust van je omgeving. Gebruik je zintuigen. Voel de wind door je haren en langs je gezicht. Voel je voeten die neerkomen op de grond. Kijk om je heen, ruik de frisse lucht. Als je gewone gedachten het overnemen, merk dit dan op en leid je aandacht terug naar je zintuigen