Het Pavlov effect

 

Onze wereld tijden de corona crisis is opeens een stuk kleiner en we moeten onze tijd nu op een aantal vierkante meter in, op en rond het huis doorbrengen. Werk, sport, privé en je gezin bevind allemaal in huis. Om irritaties met gezinsleden te voorkomen en om voldoende rust en privacy te waarborgen om echt te kunnen ontspannen raad ik aan je huis in te delen naar activiteiten. Zo houden we ons brein en lijf een beetje voor de gek maar creëren we wel meer rust, regelmaat, grenzen en structuur. Gebruik bijvoorbeeld de woonkamer alleen als leef-, sport- en uitgaansruimte terwijl de slaapkamer (het bed) alleen gebruikt wordt voor ontspanning. Heb je niet zo'n groot huis gebruik dan aan de eettafel een vaste eetstoel en wissel van plek aan tafel als je gaat werken aan de werkstoel. Zo voorkom je dat je de hele dag overal aan het werk bent of iedere plek in huis als plek waar je kun eten ziet. Ook kinderen vinden dit duidelijk en weten dat als mama even op bed is in de slaapkamer om zich even af te zonderen om te lezen ze straks weer klaar is om verder te homeschoolen of spelen. Een apart hoekje in huis maken is ook een optie. Zo koppelen we de ruimte aan een activiteit. Denk maar eens aan het zogenaamde Pavlov effect wanneer je bijvoorbeeld nodig moet plassen, het lang kon ophouden en dan terwijl je naar de WC loopt en de deur niet open krijgt het bijna niet meer houdt. Of dat als je film gaat kijken het water je al in de mond loopt omdat ons brein al weet er komt zo popcorn aan. We conditioneren op deze wijze als het ware ons brein en binden een activiteit aan een plek in huis. Overleg met je gezin hoe jullie het huis indelen. Ben benieuwd naar jullie oplossingen en ontvang graag je ideeën.