Bereken jouw energiebehoefte

Om de (corona) kilo's te voorkomen is inzicht hebben in je persoonlijke (energie)behoefte van belang. Gemiddeld verbruikt een vrouw 2000 kcal en een man 2500 kcal maar dit is erg afhankelijk van je activiteiten level, lengte, gewicht en stofwisseling. Wil je weten wat je verbruikt en dus nodig hebt wanneer je alleen maar de hele dag op de bank zou hangen bereken dan hier je BMR (basaal metabolic rate)Nu weet je je energiebehoefte wanneer je de hele dag helemaal niets zou doen. Wanneer je de BMR vermenigvuldigt met je Personal Activity Level (PAL waarde) krijg je een nauwkeuriger beeld van jouw persoonlijke energiebehoefte per dag in kcal. Hier kan wel een groot verschil tussen voor de crisis en nu tussen zitten waardoor een overschot of tekort kan ontstaan met gewichtstoename of afname als gevolg.

PAL waarde bepalen:
PAL < 1,4 inactie (bedlegerig, invalide)
PAL 1,4 sedentair weinig actief (bureauwerk/geen sport)
PAL 1,6 matig actief (zittend werk met weinig verplaatsingen of zonder sportactiviteit)
PAL 1,8 actief (rechtstaand werk met verplaatsingen)
PAL 2 of >2 erg actief (zwaar fysiek werk of intens fysieke activiteit)

Voorbeeld
Simone: 51 jaar • 1,75 meter • Huidig gewicht: 92 kilo • PAL 1,4 • Streefgewicht: 72 kilo
BMR x PAL = actuele energiebehoefte
1.636 ×PAL 1,4 = 2.290 kcal. Richtlijnen Goede Voeding

Voor de crisis was haar PAL 1,8 dus 1.638 x 1,8 = 2924.
Het verschil in energiebehoefte is dan 2924 – 1638 = 634.
500 kcal per dag minder verbruiken betekent al snel een halve kilo per week aankomen (3500 kcal =0,5 kilo) en vice versa.