Pilates Postuur op het werk

by Natasja Vermaas

A Pilates way of life

Rug- en nekklachten ontstaan vaak vanuit een verkeerde (werk) houding of na herhaaldelijke (over) belasting. Pilates is een educatieve methode van bewegen en houdt niet op na de les. Je neemt al snel het geleerde mee in je dagelijks leven en plukt hier de vruchten van. Pilates is geschikt voor non-movers, (top) sporters, kantoorpersoneel... Kortom iedereen die kan profiteren van de volgende voordelen: Kracht, spieruithoudingvermogen, betere houding en uitlijning van je lichaam, flexibiliteit, concentratie, bewustwording, betere prestaties in je sport, dans of andere dagelijkse activiteiten. Nieuwsgierig? Kom gerust eens 'proeven' en ervaren.

Pilates Postuur 

Als onze ogen de weerspiegeling zijn van de ziel dan is de lichaamshouding wellicht het vergrootglas van onze gezondheid. Zit en sta met de juiste houding en je zult er lichamelijk 10 jaar jonger uitzien en 5 tot 10 kilo lichter. Mentaal geeft een goede houding je meer zelfvertrouwen en straal je uit dat je er mag zijn.
Helaas tonen niet veel mensen een goede houding laat staan een perfecte houding.

Een slechte houding ontwikkelt zich heel geleidelijk zonder dat je het vaak merkt totdat de eerst symptomen van rug- en nekpijn, stijfheid en strakheid, toename van blessures en verlies van je normale bewegelijkheid in je spieren en gewrichten zich aandoen lang voordat je met afhangende schouders en ‘een beginnend boggeltje’ rondloopt. Gelukkig kun je je houding leren corrigeren door een aantal houdingsoefeningen en stretches zoals bij Pilates gehanteerd toe te voegen aan je huidige sport en/of bewegingsprogramma. 

Wat is eigenlijk een goede lichaamshouding?

Een goede houding heb je wanneer de spieren en botten van het lichaam goed uitgelijnd zijn zodat er efficiënt bewogen kan worden. Wanneer je lichaamsspieren en gewrichten goed in balans zijn en juist ondersteund ben je beter in staat om je dagelijks activiteiten zoals bukken en kniebuigingen maken om de was op te hangen of snel even de trap af te rennen.
Wanneer je lichaam niet geheel goed is uitgelijnd zullen de gewrichten in je lichaam (schouders, nekwervels, ruggengraat, heupen, knieën en enkels) niet juist passen/sluiten.Dit zorgt ervoor dat sommige spieren harder werken dan anderen. Na langere tijd worden die spieren gespannen (overactief) terwijl andere steeds zwakker worden. De disbalans in de spieren resulteert uiteindelijk in een slechte houding (postuur). Wanneer de houding verder verslechterd zal de mobiliteit van de gewrichten en de range off motion (bewegingsuitslag) beperkt worden en het toenemende verschil tussen de overactief en zwakke spieren zorgt ervoor dat er meer stress komt op de gewrichten die dan moeten compenseren. Dit veroorzaakt pijn, stijfheid, en verlies van algehele mobiliteit in het lichaam. Gericht werken aan deze disbalansen middels bewegingsmethodes zoals Pilates zorgt ervoor dat je postuur (en de bijbehorende pijn) zal verbeteren.

Hoe verbeter je je postuur?

Een gekwalificeerde trainer kan een postuur assessment afnemen na een grondige intake. Op basis van zijn/haar bevindingen kan je (personal) trainer je specifieke correctieve oefeningen voorstellen op basis van kracht en stretching. Je kunt deze toevoegen aan je huidige programma of zelfs thuis beoefenen. Een Pilates trainer is getraind in het te kijken naar een ‘body’ met de zogenaamde ‘pilates eye’ en is gespecialiseerd in good posture. Pilates en personal training werkt vaak complementair aan de behandeling van de fysiotherapeut en/of chiropractor maar preventie van postuur problemen heeft uiteraard de voorkeur!