Wat is Pilates?

Pilates is een trainingssysteem ontwikkelt door Joseph Pilates. Een krachtig ‘powerhouse’, een soepel lichaam, gestroomlijnde spieren, een goede houding, en groter lichamelijk bewustzijn en controle is het gevolg van deze uitgebalanceerde en educatieve methode. De Pilates Methode heette oorspronkelijk 'Contrology' en is genoemd naar Joseph Pilates, een stoere sportieve man met een fascinerend levensverhaal. Hij was al jong geobsedeerd door gezondheid, welzijn en het verenigen van lichaam en geest. Pilates is een bewegingsmethode die ontworpen is om het lichaam en de geest in evenwicht te brengen. 

Een belangrijk doel van de Pilates methode is het creëren van eenheid van body en mind zodat je uiteindelijk geheel geautomatiseerd (zonder bewust bij na te hoeven denken) je lichaam efficiënt, gebalanceerd en soepel beweegt. Disbalans in het lijf en de sterke maar ook zwakke punten worden ontdekt en aangepakt. De methode vraagt continue aandacht en focus bij het uitvoeren van de oefeningen. De precisie en controle die hieruit volgt is een belangrijk aspect van de Pilates methode. Er zijn voldoende differentiatie mogelijkheden mogelijk zodat de lessen voor zowel beginners maar ook voor de meer gevorderde Pilates beoefenaar voldoende uitdaging bieden. 

Pilates is een uitgebreid systeem van specifieke oefeningen die uitgevoerd worden op een oefenmat en in een bepaalde volgorde, of op speciale apparaten. Pilates, een unieke trainingsvorm, bestaat al jaren en past helemaal in het levenspatroon van nu. Een tijd waarin termen als burn-out  stress en onthaasten (te) veel voorkomen. Jarenlang werd het alleen door dansers en atleten gebruikt om te revalideren van blessures, of om de balans tussen kracht en souplesse te verbeteren. Maar de laatste 40 jaar wordt het ook door "de gewone mens" beoefend, die lekker in het vel willen komen te zitten. Het systeem volgt de principes van het zeer bewust bewegen met beheersing en controle, dus met een intense concentratie, een specifieke ademhaling, het werken vanuit je kern/centrum (powerhouse) en dat alles met vloeiende bewegingen.

Get In Motion is er trots op de eerste en enige gebruiker in Pijnacker-Nootdorp te zijn van de Pilatesstick®. De Pilatesstick ® is een geweldig hulpmiddel om nog meer variatie, verrijking en verdieping in je Pilates workout te brengen. Dit ogenschijnlijk zeer eenvoudige apparaat biedt weerstand,“alignment’, stabiliteit, uitdaging en ondersteuning tegelijk. Pilates Studio’s in de Verenigde Staten gebruiken de Pilatesstick vaak voor voordelige groepslessen i.p.v. de duurdere lessen op de apparaten als de Cadillac, Guillotine en de Reformer. De mogelijkheden met de Pilatesstick zijn erg uitgebreid.

De Pilatesstick ® bestaat uit een Roll Back Bar,  zoals bij de Cadillac/Wall-unit/ Tower en uit Springs (Slastix), die met de loops gebruikt kunnen worden voor oefeningen zoals die met Arm Springs en/of Leg Springs worden gedaan. Het is een zeer voordelige manier om toch een “Pilates apparaten work-out” te hebben. De Pilatesstick ® is ook zeer geschikt voor thuisgebruik. Nu is het dus ook in Pijnacker mogelijk om nog meer van de volledige Pilatesmethode te profiteren.

Al weleens Pilates gevolgd in de sportschool? Je zult prettig verrast zijn door de professionele en persoonlijke aanpak van Get In Motion.

Waarom Pilates?

- Verbeterde houding en uitlijning van het lichaam
- Sterke Core
- Stressreductie
- Spierdefinitie i.p.v. spierballen
- Ondersteund gewichtsverlies
- Toename flexibiliteit
- Blessure preventie
- Bevorderd concentratie
- Bewustwording lichaam en geest
- Betere lichaamscoördinatie en balans

Voor wie is Pilates geschikt?

Pilates is geschikt voor iedereen van elk niveau. Het kan een mooie aanvulling zijn op sporten als hardlopen, fietsen e.d. en/of je helpen je sportieve prestaties te verbeteren. Pilates is een preventieve methode om te voorkomen dat je door disbalansen in je spieren en gewrichten beperkingen of blessures krijgt en helpt je je dagelijkse activiteiten met soepelheid, kracht en stabiliteit tegemoet te gaan. Pilates is voor mij de basis van alle beweging.

Is Pilates geschikt met rugklachten?

Vraag of informeer altijd je specialist (fysiotherapeut, arts e.d.) wanneer je rugklachten hebt en je wilt starten met Pilates. Rugklachten zijn divers en iedere klacht vraagt een andere aanpak. Bij groen licht van de specialist kunnen we een veilig en verantwoord programma voor je samenstellen.

Wat is het verschil tussen Pilates en Yoga

Krachttraining en/of Pilates?

First train movement then muscle!Natuurlijk is krachttraining belangrijk om onze spiermassa te behouden en ons metabolisme een boost te geven zodat we krachtig blijven en op gewicht. Helaas zie ik alleen vaak dat trainers of sporters veel aandacht besteden aan het aantal herhalingen, duur, kilo's of prestaties terwijl de technische uitvoering vaak veel te wensen overlaat waardoor blessures op de loer liggen en/of er een disbalans in het lichaam ontstaat of versterkt wordt. Ook cardio training is belangrijk voor de conditie van ons hart en onze longen maar met een slechte houding of looptechniek zie je gemiddeld na 3 maanden de eerste blessures en klachten ontstaan aan de schenen ( shin splints), rug, nek, knie, enkel en/of heup. De fysio weet je wellicht weer aardig op te knappen en dan begint het riedeltje gewoon weer opnieuw. Pilates mits goed gedoseerd en gedoceerd in kleine groepen onthult de disbalans in je lijf en leert je stap voor stap te bouwen aan een sterk fundament (powerhouse) voor een prachtig vrijstaand huis (lichaam). Wil je echt goed leren bewegen en durf je de tijd te nemen om te bouwen? Dan is Pilates een geschikte methode voor je. Een verhoogd lichaamsbewustzijn en controle zal je helpen bij je dagelijkse activiteiten maar verbeteren tevens je sportieve prestaties. Wil je liever blijven klussen en af en toe iets laten vervangen of verhelpen? Het is helemaal aan jou.

Wat doet de G.I.M. personal coach?

Val je af van Pilates?

Hoe vaak kun je het beste trainen?

Je zult al verschil merken in je lijf bij 1 x per week maar om echt flinke progressie en resultaten te boeken raden we aan 3 x per week te oefenen.

Gebruiken jullie ook apparaten en/of trainingsmaterialen?

Wat heb ik nodig?

Kan ik gratis parkeren?

Je kunt in de wijken van alle locaties gratis parkeren.

Welke les is geschikt voor mij?

Is Pilates helemaal nieuw voor je start dan bij voorkeur met een level 1 les. Heb je al wat ervaring met de Pilatesmethode en ben je verder blessure en/of klachtenvrij dan kun je ook terecht in een meer gevorderde les. Na de intake en een eerste les overleggen we of het niveau passend blijkt. Heb je al ervaring met Pilates Mat lessen vind dan nog meer uitdaging en variatie in de Pilatesstick lessen of de apparaten les met de MVE Chair. 

Hou je meer van buitensporten kom dan mee Powerwalken. Instromen is altijd mogelijk en in het voorjaar/zomer start er vaak weer een geheel nieuwe groep.

Kan ik een proefles volgen?

Ja hoor, dat kan. Na aanmelding kun je een introductie les volgen (10 euro). Regelmatig hebben we ook acties waarbij het mogelijk is een gratis proefles te volgen. Houd hiervoor de website in de gaten of meld je aan voor de nieuwsbrief via info@getinmotion.nl.

Ook op de Facebookpagina maken we actuele acties bekend: Facebook Get In Motion

Hoe geef ik me op voor een activiteit?

Je kunt je aanmelden via info@getinmotion.nl of via het contactformulier op de website. Heb je nog aanvullende vragen voel je dan vrij om even te bellen naar 0628601763. Na ontvangst van een bevestiging van G.I.M. kun je de intakeformulieren hier downloaden. De formulieren breng je alvorens je eerste les begint ingevuld en ondertekend mee.

Wie kan er allemaal deelnemen aan een special, workshop en/of minicursussen?

In principe kan iedereen deelnemen maar soms wordt er een instapniveau geadviseerd. Dit wordt altijd duidelijk vermeld. Vaste leden/deelnemers van G.I.M hebben altijd de eerste kans op een plekje via de voorinschrijvingen daarna staan de inschrijven open voor alle geïnteresseerden.