Stress Less Challenge

Er is een duidelijke, groeiende interesse in een gezonde leefstijl en de coronacrisis heeft deze interesse alleen maar doen groeien. Een gezonde leefstijl biedt dan ook veel voordelen. Een gezonde leefstijl bestaat uit een gezond voedingspatroon, veel lichaamsbeweging en voldoende ontspanning. Op de korte termijn verbetert dit het fysieke, mentale en sociale welzijn. Op de lange termijn verkleint het de kans op de ontwikkeling van chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes mellitus type II. Er starten ook steeds meer initiatieven om door middel van leefstijlbeleid de gezondheid van Nederlanders te bevorderen. Dit komt ten goede aan de maatschappelijke welvaart, een grotere participatie op de arbeidsmarkt, maar ook een verlaging van de maatschappelijke kosten. 

Het viel me in december op dat veel mensen in de buitenwereld een kort lontje vertoonden en er geen vuurwerk nodig was om een ontploffing hier en daar uit te lokken. Ik bedacht me dan ook dat de eerste challenge van 2021 voor jullie zou komen te liggen op het vlak van stressmanagement en ontspanning. Stress op zich is niet altijd verkeerd maar deze langdurige crisissituatie kan zorgen voor chronische stress en ons cortisol gehalte blijvend verhogen waardoor andere hormonen en lichaamsprocessen verstoord raken. Dit kan o.a. leiden tot een verstoord slaappatroon, een verstoord honger en verzadigingsmechanisme, metabolisme veranderingen en een ongunstigere vetopslag rondom de buikstreek. 

Hulpmiddelen uit mijn eigen Eerste Hulp Bij Ontspanning toolkit zijn ondermeer mindfulness oefeningen, ontspanningsoefeningen, geleide meditaties, beeldmeditaties en ademhalingsoefeningen. Dit is helemaal niet zweverig en iedereen die mij kent weet dat ik een nuchtere kijk heb op de dingen en praktisch ingesteld ben. Dit soort oefeningen hebben mij altijd erg geholpen tijdens stressvolle periodes in mijn leven maar ook bij chronische pijn en meer bewustwording, zelfreflectie en beleven van het moment.

Ik besloot dan ook een audiotheek samen te stellen voor klanten met meer dan 40 oefeningen die ik zelf heb ingesproken en je kunt beluisteren op ieder moment van de dag wanneer het je maar uitkomt. De audiotheek is gratis te bezoeken door alle klanten van GIM. Zij ontvangen een mail met daarin de link naar de audiotheek. De audio opnames duren ieder tussen de 3 en 15 minuten. Klanten hebben de komende 10 weken t/m 14 maart 2021 vrij toegang tot al deze geluidsopnamen. Dus pak die heerlijke stoel of rol je mat maar uit en geniet van een welverdiende ontspanningsoefening naar keuze wanneer je maar wilt. Je hoeft niets te installeren en je gegevens worden dus ook niet ergens bewaard of gebruikt voor andere doeleinden. Privacy gegarandeerd dus. Een voorproefje van een oefening vind je hier 'de aardende ademhaling'. 

Aansluitend op dit initiatief daag ik je de komende 10 weken uit regelmatig een ontspanningsoefening uit te voeren. Je kunt vervolgens de naam van de uitgevoerde oefening noteren in een vakje op de Stress Less Challenge kaart. Deze kaart kun je vinden en downloaden in de audiotheek.  Een volle kaart (25 oefeningen) kun je inleveren bij mij t/m 18 maart en middels loting wordt er bepaald wie er een gratis stressmanagement consult wint van maar liefst 60 minuten ter waarde van 49 euro. Je mag maximaal 2 volle kaarten inleveren en eenzelfde oefening  slechts 2 x herhalen. Zo probeer je ook eens een oefening welke misschien nu nog buiten je comfortzone ligt.

Persoonlijk advies of begeleiding?

Als mensen veel stress ervaren, heeft dat een grote impact op hun dagelijks leven en leefstijl. Stress geeft lichamelijke klachten, bemoeilijkt sociale contacten, kan leiden tot meer snacktrek en heeft een negatieve invloed op slaap. Wie slecht slaapt, functioneert overdag minder goed en heeft een grotere kans op ziekten. Om dit te voorkomen begeleid ik klanten ook via persoonlijke coaching naar een gezondere leefstijl? Stress- en slaapmanagement maakt hier een onderdeel van en is ook essentieel voor een effectieve en duurzame leefstijlverandering.

Na afronding van een leefstijltraject of na een aantal losse sessies/consulten weet je met welke methoden je het circadiaans ritme, het stressniveau en de slaapkwantiteit en -kwaliteit inzichtelijk kunt maken. Je leert wat de relatie is tussen het circadiaans ritme, stress, slaap en een gezonde leefstijl. En je kent strategieën die je kunt laten inzetten om stress en slaap te managen en meer rust te  ervaren. 

Vergoedingen zorgverzekeraar

Leefstijlorganizer Natasja is aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN) en volgt de richtlijnen van het Voedingscentrum. Hierdoor kom je mogelijk in aanmerking voor (gedeeltelijke) vergoeding van leefstijlcoaching vanuit de (aanvullende) zorgverzekering. Dit gaat niet ten koste van het eigen risico. Bekijk op www.gewichtsconsulenten.nl de actuele afspraken met verschillende verzekeraars of vraag het zelf aan je zorgverzekeraar. De BGN maakt deel uit van het Platform Voeding Nederland en draagt bij aan de gezondheid en de vitaliteit van de Nederlandse bevolking door vakkundige en persoonlijke dienstverlening inzake gewichtsbeheersing.