Walk-ilates

Wandelen en Pilates vloeien naadloos in elkaar over!

Walk-ilates biedt het beste van twee werelden namelijk (mindful) wandelen en Pilates. Ga mee naar buiten, word bewuster en krijg meer energie.
Iedereen reageert anders op deze crisis. De ene persoon vecht (vitale beroepen), de ander vlucht (kop in het zandstekers) en weer een ander bevriest (somber, verliest moed). In ons leven rennen en vliegen we soms door, maar tijdens deze les neem je even pas op de plaats en land je met je voeten even letterlijk op aarde in het hier en nu. Het is een matig intensieve les met wandeltechnieken vanuit Chi walking en Mindful walking om het bewustzijn te vergroten afgewisseld met Pilates oefeningen. Zo kun je alles beter loslaten terwijl je lekker in beweging bent. je houding verbetert, een gezonder en sterker hart krijgt, meer zelfvertrouwen opbouwt, ontspannen beweegt, meer bewustwording verkrijgt, de risico’s van diabetes type 2 verlaagt, of gewoon op een leuke manier nieuwe mensen ontmoet. De les wordt gegeven in een groep van maximaal 6-10 deelnemers onder leiding van een ervaren coach. Niet iedereen kan of mag hardlopen maar bijna iedereen mag wel wandelen. Walk-ilates biedt een verdieping en verrijking op het normale wandelen. Er wordt aandacht besteed aan alignement (uitlijning) van het lichaam en de juiste houding en techniek. 

Inhoud training
De training  duurt ongeveer 1 uur en bestaat meestal uit een warming-up, wandeltechnieken, lichaamsoefeningen vanuit de Pilatesmethode en ontspanningsoefeningen. Met behulp van eigen lichaamsgewicht (bodyweight training) of met behulp van alles wat zich in de natuur aandient, train je je kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie, houding, stabiliteit en bewustwording, We gebruiken wanneer mogelijk volgens de RIVM richtlijnen en ons protocol klein materiaal om de oefenstof te verrijken of verdiepen. Er wordt met name in de vetverbrandingszone getraind, dat wil zeggen in een hartslagzone van 55-75% van je maximale hartslag. Je leert de Borgschaal (inspanningsschaal) toepassen en er wordt veel aandacht besteed aan techniek en blessurepreventie. Wil je lachend en met plezier afslanken, meer energie krijgen en met bewustzijn fitter worden? Wil je jouw zelfvertrouwen verhogen en een stap zetten naar een gezonder leven? Dan is dit precies wat je zoekt! De afwisselende trainingen zijn goed vol te houden en naast de training krijg je regelmatig info over kleding, schoeisel en leefstijl georiënteerde onderwerpen.

Voor wie?
Walk-ilates is voor iedereen geschikt ongeacht leeftijd. Het is heel eenvoudig; bewust wandelen in een gevarieerd tempo met afwisselend (standing) Pilates repertoire. Je stapt in een matig intensief tempo door en forceert niets. Walk-ilates is non-competitief en een stuk toegankelijker dan bootcamps en hardloopgroepen. Walk-ilates is gevarieerd. leerzaam en afwisselend buiten bewegen met gelijkgestemden.

Weinig blessures
Nog een voordeel: met Walk-ilates is de kans op blessures minimaal. De voeten krijgen per stap maar één tot anderhalf maal het lichaamsgewicht te verwerken, terwijl dat bij joggen drie tot vier maal is. Dit heeft te maken met de kracht van het neerkomen. Hetzelfde geldt voor de belasting van de knieën, die het bij vrouwen door de bredere bouw van de heupen extra zwaar te verduren hebben. Omdat men niet zoveel snelheid ontwikkelt is er minder kans op verstappen. De Pilatesmethode maakt je tevens meer bewust van je fysieke(on)mogelijkheden. En met een verstandige trainingsopbouw is er ook minder spierpijn. Walk-ilates is niet duur; het enige wat je nodig hebt, is een paar goede loopschoenen met een stevige, verende zool.

10 redenen om te beginnen:
1.  Je verbetert je algehele fitheid (conditie, kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie, houding en lenigheid) 
2.  Veel aandacht voor techniek, uitvoering en bewustwording
3.  Je hebt slechts goede loopschoenen nodig
4.  Trainen in een kleine groep is gezellig en motiverend
5.  Goede les om gewichtsverlies te bewerkstelligen en/of cellulitis te verminderen.
6.  Je wandelt en traint non-competitief
7.  De kans op blessures is minimaal
8.  Je krijgt professionele begeleiding van een zeer ervaren trainer
9.  Ook bij gezondheidsklachten is Walk-ilates heel goed mogelijk
10. Je bent buiten in de natuur (vitamine D boost)

Waar?
Locatie: Verzamelen op het parkeerterrein bij de skeelerbaan in Nootdorp (Dobbeplas). Dit terrein vind je vlak achter de molen (www.windlustnootdorp.nl) en restaurant ‘de Vang’ (www.devang.nl) bij de Dobbeplas in Nootdorp. Alleen bij heel slecht weer (onweer e.d.) schuift de les een weekje door.

Wanneer?
Hier vind je het actuele rooster.

Looptechniek en Tips
- Til de hielen van de vloer
- zwaai de armen losjes heen en weer met gebogen ellebogen
- Plaats je voeten bewust onder je
- Zorg voor ontspannen schouders
- Loop vanuit je centrum
- Houd het hoofd rechtop en kijk over de horizon
- Kin loodrecht aan het wegdek
- Loop met licht gebogen/losse knieën
- Houd de rug in een neutrale positie
- Wacht na een maaltijd een uur voordat je gaat trainen. Het lichaam heeft veel energie nodig om voedsel te verteren
- Draag een goed passende sportbeha
- Draag ventilerende, niet knellende kleding
- Bij koude kun je beter drie dunne lagen over elkaar heen aantrekken dan één dikke laag
- Laat je op het gebied van schoenen goed adviseren door een gespecialiseerde winkel in sportartikelen
- De beste sokken zijn naadloos en van wol, katoen of badstof
- Meet van tijd tot tijd de hartslag of gebruik de Borgschaal (inspanningsschaal). Als die daalt, verbetert de conditie
- De training biedt een goede ondersteuning bij het afvallen in combinatie met een gezond voedingspatroon

Tarieven

Aanmelden